علمی- ترویجی
سید امان الله موسوی ندوشن؛ یحیی ابراهیم آبادی؛ نواب فتح؛ حامد شیخ حسنی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 1-8
چکیده
پیشرانههای جامد مرکب به علت برخورداری از مزایایی همچون دانسیتة بالا، ایمپالس ویژة بالا و امکان تولید گرینهای بزرگ، کاربردهای گستردهای در صنایع موشکی دارند. این پیشرانهها از سه جزء اصلی اکسیدکننده، سوخت و پیونددهنده تشکیل شدهاند. در سالهای اخیر، رزین پلی بوتادی ان با گروه انتهایی هیدروکسیل (HTPB) با توجه به خواص مکانیکی مناسب ...
بیشتر
پیشرانههای جامد مرکب به علت برخورداری از مزایایی همچون دانسیتة بالا، ایمپالس ویژة بالا و امکان تولید گرینهای بزرگ، کاربردهای گستردهای در صنایع موشکی دارند. این پیشرانهها از سه جزء اصلی اکسیدکننده، سوخت و پیونددهنده تشکیل شدهاند. در سالهای اخیر، رزین پلی بوتادی ان با گروه انتهایی هیدروکسیل (HTPB) با توجه به خواص مکانیکی مناسب و امکان بارگذاری بار جامد بالا (88 تا 90 درصد بار جامد شامل Al و AP) بیشتر در این پیشرانهها مورد استفاده قرار گرفته است. داشتن خواص مکانیکی مناسب یکی از مهمترین پارامترها جهت عملکرد مناسب موتور میباشد. در این تحقیق، ضمن بررسی تأثیر زنجیر گستران T313 و عامل پیوندی MAPO بر خواص مکانیکی سوخت، ضرورت وجود این ماده در فرمولاسیون سوخت و دلایل استفاده همزمان MAPO و T313 مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. جهت ارزیابی این موضوع، فرمولاسیونهایی از پیشرانه با درصدهای مختلف MAPO و T313 ساخته شده و عمر کاربری، خواص مکانیکی و دانسیتة نمونهها مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند. با توجه به نتایج حاصل شده، میتوان نتیجه گرفت که اولاً میزان MAPO و T313 بایستی در مقدار بهینه استفاده شود و ثانیاً این ترکیبات تأثیر زیادی بر خواص رئولوژی و مکانیکی ایفا مینمایند.
علمی- ترویجی
محمد شفیعی دهج؛ مهیار نادری؛ سید علیرضا جلالی چیمه
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 9-14
چکیده
افزایش ارتفاع مداری و جرم محموله ماهوارهبرها، علاوه بر چند مرحلهای کردن ماهوارهبرها، نیازمند استفاده از سامانههای پیشرانش قویتر میباشد. یکی از روشهای متداول جهت تأمین پیشرانة مورد نیاز هر مرحله، چیدمان مناسب چند موتور در کنار یکدیگر است، تا بدین ترتیب نیروی پیشران لازم برای انجام ماموریت فراهم شود. هدف کلی این مقاله، ...
بیشتر
افزایش ارتفاع مداری و جرم محموله ماهوارهبرها، علاوه بر چند مرحلهای کردن ماهوارهبرها، نیازمند استفاده از سامانههای پیشرانش قویتر میباشد. یکی از روشهای متداول جهت تأمین پیشرانة مورد نیاز هر مرحله، چیدمان مناسب چند موتور در کنار یکدیگر است، تا بدین ترتیب نیروی پیشران لازم برای انجام ماموریت فراهم شود. هدف کلی این مقاله، ارائة نتایجِ یک مطالعة آماری صورت گرفته میان پارامترهای جرمی انرژتیکی و سیستمی ماهوارهبرها و موشکهای کشورهایی است که از موتورهای کلاستر شده یا چندمحفظهای، در سامانة پیشرانش پرتابگرهای خود استفاده کردهاند. استخراج نمودارهای نیروی پیشران، نیروی پیشران به وزن، ایمپالس ویژه، فشار محفظة این موتورها و بررسی نوع سامانه فشارگذاری مخازن، سیستم کنترل بردار پیشران و غیره، امکان مقایسة پارامترهای جرمی- انرژتیکی و مشخصات سیستمی سامانههای پیشرانش را تسهیل مینماید. نتایج نشان میدهد که راندمان سرعت مشخصة سیستم تزریق مایع-گاز برای هر دو نوع مولفة پیشران کروسین و هیدروژنِ مایع بیشتر از سیستم تزریق مایع- مایع است که حاکی از برتری پیشرانهای قابل ذخیره در مقایسه با پیشرانهای تبریدی است. از طرف دیگر، فشار محفظة موتورهای سیکل باز با پیشران قابل ذخیره بیشتر از موتورهای با پیشرانهای تبریدی میباشد.
علمی- ترویجی
مرتضی بیاتی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 15-22
چکیده
در این تحقیق، نرمافزار شبیهساز دینامیکی نمایش تغییرات زمانی ضریب بار بال و دم افقی هواپیما تدوین شده است. معادلات مرتبط با بارگذاری دم، متأثر از جابجایی سطح کنترلی بالابر استخراج، با استفاده از نرمافزار متلب حل و در قالب یک نرمافزار گرافیکی ارائه شده است. با واردکردن تغییرات زمانی زوایای انحراف سطح بالابر در هر مانور پروازی ...
بیشتر
در این تحقیق، نرمافزار شبیهساز دینامیکی نمایش تغییرات زمانی ضریب بار بال و دم افقی هواپیما تدوین شده است. معادلات مرتبط با بارگذاری دم، متأثر از جابجایی سطح کنترلی بالابر استخراج، با استفاده از نرمافزار متلب حل و در قالب یک نرمافزار گرافیکی ارائه شده است. با واردکردن تغییرات زمانی زوایای انحراف سطح بالابر در هر مانور پروازی و ضرایب و مشتقات لازم، مقدار ضریب بار و نیروهای آیرودینامیکی بال و دم نسبت به زمان محاسبه شده است. در استخراج معادلات، تأثیرات تأخیر زمانی جریان فرووزش، تغییرات زاویة دم افقی به دلیل چرخش و گشتاور انحنای سطح دم در نظر گرفته شده است. مقایسة نتایج با حل تحلیلی معادلات، صحت خروجی نرمافزار را تأیید میکند. این کار یک روش منطقی برای محاسبات بارگذاری سطوح دم و بال هواپیما ارائه میدهد که برای طراحی سازة بال و دم افقی و همچنین تطابق با بندهای بارگذاری آییننامههای هوانوردی برای اخذ مجوز پروازی هواپیما مورد استفاده قرار میگیرد.
علمی- ترویجی
محمدرضا مرکی؛ هادی تقی ملک؛ مجید آذرگمان؛ رامین کرمی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 23-30
چکیده
در مقالة حاضر از روش ماشین یادگیری شدید برای مدلسازی نرخ انتقال مواد در فرآیند EDC به عنوان پارامتر تأثیرگذار بر سرعت انجام فرآیند و کیفیت سطح بوجود آمده، استفاده شده است. میزان میانگین مربعات خطا (MSE) برای نرخ انتقال مواد در دادههای آموزش 387,000/0 و در دادههای آزمون 7,001/0 با استفاده از مدل شبکة عصبی ماشین یادگیری شدید بدست آمده است. ...
بیشتر
در مقالة حاضر از روش ماشین یادگیری شدید برای مدلسازی نرخ انتقال مواد در فرآیند EDC به عنوان پارامتر تأثیرگذار بر سرعت انجام فرآیند و کیفیت سطح بوجود آمده، استفاده شده است. میزان میانگین مربعات خطا (MSE) برای نرخ انتقال مواد در دادههای آموزش 387,000/0 و در دادههای آزمون 7,001/0 با استفاده از مدل شبکة عصبی ماشین یادگیری شدید بدست آمده است. همچنین، مقدار میانگین مربعات خطا برای متوسط ضخامت لایة بازنشانی شده در دادههای آموزش 214,000/0 و در دادههای آزمون 7,001/0 محاسبه شده است. الگوریتم ارائه شده ماشین یادگیری شدید با نتایج تجربی از دقت بالایی در پیشبینی پارامترهای خروجی فرآیند برخوردار است.
علمی- ترویجی
ایمان بهمن جهرمی؛ کاوه قربانیان
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 31-38
چکیده
ترکیب طیفسنجی لیزری و لولة موج ضربهای انعکاسی یکی از پرکاربردترین و مناسبترین ابزارها جهت بررسی تجربی سینتیک احتراق میباشد. با استفاده از لوله موج ضربهای، ثابت زمانی تأخیر احتراق انواع سوخت و همچنین محصولات ناشی از فرآیندهای احتراقی قابل بررسی و تحلیل میباشد. جهت استفاده از لولة موج ضربهای در مطالعات طیفسنجی مربوط به ...
بیشتر
ترکیب طیفسنجی لیزری و لولة موج ضربهای انعکاسی یکی از پرکاربردترین و مناسبترین ابزارها جهت بررسی تجربی سینتیک احتراق میباشد. با استفاده از لوله موج ضربهای، ثابت زمانی تأخیر احتراق انواع سوخت و همچنین محصولات ناشی از فرآیندهای احتراقی قابل بررسی و تحلیل میباشد. جهت استفاده از لولة موج ضربهای در مطالعات طیفسنجی مربوط به پدیدههای احتراق نیاز است زمان آزمایش حداقل 10 میلی ثانیه در دسترس بوده و دما و فشار ترکیبات مورد بررسی در دما و فشار مشخص قرار گیرد. تأمین زمان آزمایش مورد نظر توسط لوله موج ضربهای نیاز به طراحی لوله برای کارکرد در «شرایط طراحی» دارد. در این مقاله، در ابتدا اصول کارکرد طیفسنج لیزری و لولة موج ضربهای انعکاسی با کارکرد در شرایط طراحی توضیح داده شده، روند طراحی مختصراً برای تأمین گاز با دمای سکون 950 کلوین بررسی شده و نتایج تجربی حاصل از لولة موج ضربهای ساخته شده با زمان آزمایش مورد نظر ارائه میشود.
علمی- ترویجی
محمد رزمجوئی؛ زهیر صبوحی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1398، صفحه 39-50
چکیده
این مقاله شامل بررسی و مقایسه روشهای محاسبه ضریب انتقال حرارت جابجایی در محفظه احتراق و در نازل همگرا-واگرا میباشد. به این منظور، ابتدا تاریخچهای از روشهای مختلف محاسبه ضریب انتقال حرارت جابجایی بیان شده و سپس جریان داخلی نازل به روش صریح مک-کورمک حل شده است. روشهای بارتز، استانتون، پریکسورن و آدمی در بین روشهای مطرح این ...
بیشتر
این مقاله شامل بررسی و مقایسه روشهای محاسبه ضریب انتقال حرارت جابجایی در محفظه احتراق و در نازل همگرا-واگرا میباشد. به این منظور، ابتدا تاریخچهای از روشهای مختلف محاسبه ضریب انتقال حرارت جابجایی بیان شده و سپس جریان داخلی نازل به روش صریح مک-کورمک حل شده است. روشهای بارتز، استانتون، پریکسورن و آدمی در بین روشهای مطرح این حوزه انتخاب شده و با استفاده از CFD در نازل باتس (BATES) مقایسه شده است. در ادامه، در یک موتور سوخت جامد، با در نظر گرفتن پارامترهای جریان در محفظه موتور، ضریب انتقال حرارت جابجایی محاسبه و نشان داده شده که هر چه به سمت نازل حرکت شود، با افزایش سرعت، ضریب انتقال حرارت افزایش مییابد. این بررسی نشان میدهد که ماکزیمم ضریب انتقال حرارت جابجایی در روشهای تحلیلی در گلوگاه نازل اتفاق میافتد، در حالیکه آنالیز CFD نشان میدهد که حداکثر ضریب انتقال حرارت در بالادست نازل است. اگرچه CFD از دقت بالاتری برای محاسبه ضریب انتقال حرارت، نسبت به روشهای تحلیلی، برخوردار است، اما نیازمند زمان محاسباتی بسیار است. بنابراین، در طراحی اولیه میتوان از روشهای تحلیلی به علت زمان محاسبات سریع استفاده نمود، به ویژه در گلوگاه. در نهایت، با بررسی انجام شده، نشان داده شد که راهکار ابتکاری ترکیب روشهای آدمی و بارتز کمترین خطا را نسبت به CFD دارد.