علمی- ترویجی
میلاد جانعلی پور؛ حدیثه بابایی؛ مریم صلواتی فر؛ نادیا عباس زاده طهرانی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 1-11
چکیده
پهنههای آبی بدون شک از مهمترین اکوسیستم های طبیعی کرۀ زمین است. لذا پایش و نظارت بر سلامت آنها، یکی از اولویتهای اصلی مدیران ارشد منابع طبیعی هر کشوری محسوب میشود. پایش مستمر پهنه های آبی با روشهای متداول و سنتی، امری دشوار و هزینه بر است؛ از طرفی به کارگیری فناوری های نوین مانند تصاویر ماهوارهای و سنجش ...
بیشتر
پهنههای آبی بدون شک از مهمترین اکوسیستم های طبیعی کرۀ زمین است. لذا پایش و نظارت بر سلامت آنها، یکی از اولویتهای اصلی مدیران ارشد منابع طبیعی هر کشوری محسوب میشود. پایش مستمر پهنه های آبی با روشهای متداول و سنتی، امری دشوار و هزینه بر است؛ از طرفی به کارگیری فناوری های نوین مانند تصاویر ماهوارهای و سنجش از دور در بسیاری از کاربردها مفید، سریع و کمهزینه ظاهر شدهاست. یکی از مهمترین کاربردهای تصاویر سنجش از دور، پایش کمی و کیفی پهنههای آبی است. از این رو در این تحقیق به بیان مفاهیم، مزایا، روشها، محدودیتها و قابلیتهای علم و فناوری سنجش از دور در پایش پهنه های آبی پرداخته شده است. براساس نتایج حاصل از تحقیق حاضر، استفاده از روشهای تجربی، تحلیلی و نیمه تجربی/ نیمه تحلیلی در استخراج متغیرهای کیفیت پهنه های آبی میتواند مفید واقع شود. در این راستا، معادلات رگرسیون خطی بیش از سایر معادلات موردتوجه محققان قرار گرفتهاست. علاوه بر این، منافع و مزیتهای کاربرد فناوری های فضایی در رفع چالشهای پایش پهنه های آبی کشور، مورد تأیید قرار میگیرد.
علمی- ترویجی
شریف اکبری پورسلیمی؛ مریم نیک فر
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 13-22
چکیده
پژوهش حاضر با بهکارگیری فن سنجش از دور و شبکة عصبی به مدلسازی توسعة شهر رشت آن پرداخته است. بدین منظور با تهیه تصاویر ماهوارههای لندست و سنتینل به بررسی تغییرات کاربریهای رشت پرداخته شده است. با توجه به ارتقای قدرت تفکیک طیفی و مکانی تصاویر سنتینل در مقایسه با لندست به نظر میرسد شاهد افزایش دقت در روند پردازش تصاویر و پایش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با بهکارگیری فن سنجش از دور و شبکة عصبی به مدلسازی توسعة شهر رشت آن پرداخته است. بدین منظور با تهیه تصاویر ماهوارههای لندست و سنتینل به بررسی تغییرات کاربریهای رشت پرداخته شده است. با توجه به ارتقای قدرت تفکیک طیفی و مکانی تصاویر سنتینل در مقایسه با لندست به نظر میرسد شاهد افزایش دقت در روند پردازش تصاویر و پایش تغییرات زمانی باشیم. تولید نقشهها از تصاویر با ترکیب چندین روش طبقهبندی در قالب یک درخت تصمیمگیری انجام شده که بهترین نتیجه متعلق به تصویر سنتینل با دقت کاپای 92/0 بوده است. برای مدلسازی توسعة شهر از تصاویر لندست سالهای 2000 و 2011 در قالب شبکة عصبی استفاده شده است. سپس توسط مدل تولید شده، نقشه سال 2017 پیشبینی شده است. میزان تطابق نقشه پیشبینی شده با نقشة مرجع سال 2017 محاسبه و معیارهای دقت کلی و ضریب کاپا به ترتیب 9113/0 و 8422/0 بهدست آمده است. در نهایت با دقتهای قابل قبول، روش ارائه شده برای پیشبینی نقشه سال 2025 استفاده شده است.
علمی پژوهشی
یاسر جعفری
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 23-29
چکیده
در این مقاله به مطالعه و معرفی کاهش نیروی پسا در ساختارهای انعطافپذیر پرداخته شده است. ابتدا مروری بر نحوة الهامگیری این پدیده از طبیعت انجام و در ادامه با استفاده از یک مطالعة تجربی ساده سعی در اندازهگیری عددی میزان کاهش نیروی پسای ساختارهای انعطافپذیر شده است. نتایج نشان میدهد که این کاهش میتواند تا 50 درصد کل نیروی پسا ...
بیشتر
در این مقاله به مطالعه و معرفی کاهش نیروی پسا در ساختارهای انعطافپذیر پرداخته شده است. ابتدا مروری بر نحوة الهامگیری این پدیده از طبیعت انجام و در ادامه با استفاده از یک مطالعة تجربی ساده سعی در اندازهگیری عددی میزان کاهش نیروی پسای ساختارهای انعطافپذیر شده است. نتایج نشان میدهد که این کاهش میتواند تا 50 درصد کل نیروی پسا هم باشد. همچنین، عوامل مؤثر بر این پدیده مورد بررسی قرار گرفته است.
علمی- ترویجی
امیرحسین عدالت پور؛ زهیر صبوحی؛ فتح الله امی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 31-42
چکیده
در سالهای آتی، تحولی شگرف در حمل و نقل درون شهری پدیدار خواهد شد. این تحول، با ورود تاکسیهای هوایی و وسایل پرندة دیگر همراه خواهد بود. در این مقاله، ابتدا مقدمهای در خصوص الزام استفاده از این سیستم آورده شده است. رایجترین طرحهای مورد استفاده برای این تاکسیها، هواپیماهای کوچک عمود پرواز میباشد که از پیشرانش الکتریکی ...
بیشتر
در سالهای آتی، تحولی شگرف در حمل و نقل درون شهری پدیدار خواهد شد. این تحول، با ورود تاکسیهای هوایی و وسایل پرندة دیگر همراه خواهد بود. در این مقاله، ابتدا مقدمهای در خصوص الزام استفاده از این سیستم آورده شده است. رایجترین طرحهای مورد استفاده برای این تاکسیها، هواپیماهای کوچک عمود پرواز میباشد که از پیشرانش الکتریکی یا هیبریدی استفاده میکند. این هواپیماها، بهدلیل نیاز به فضای کم برای برخاستن و فرود آمدن و آلایندگی عملیاتی پایین و ایمنی بالا، به شدت مورد علاقة طراحان واقع شده است. در ادامه، طرحهای شرکتهای صاحبنام فعال در این حوزه بررسی میشود. موانعی در راه عملیاتی شدن و ورود تاکسیهای هوایی به بازار وجود دارد که به صورت کامل در 11 مورد بررسی میشود و سپس برای رفع آنها، راهحلهایی ارائه میشود. هدف پژوهش، معرفی این نوع مدرن از تاکسیهای هوایی و ارائهی راهحلهایی برای راهیابی آنها به بازار به منظور سهبعدی شدن محیط حمل و نقل است.
علمی- ترویجی
فرخنده سلیمی نژاد؛ حامد شیخ بهایی؛ سعید حاجی علی گل؛ سیدعلیرضا قرشی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 43-52
چکیده
در این مقاله، سامانههای میکروپیشرانش مبتنی بر فناوری میکروالکترومکانیکی (MEMS) که به منظور استفاده در ماهوارههای کوچک طراحی شدهاند، بررسی و مقایسه میشوند. میکروپیشرانشهای مبتنی بر این فناوری نسبت به سیستمهای پیشرانش متداول، دارای مزایای متعددی از جمله، اندازه کوچک، تجمیع بالا، تولید انبوه، مصرف توان ناچیز و قیمت پایین ...
بیشتر
در این مقاله، سامانههای میکروپیشرانش مبتنی بر فناوری میکروالکترومکانیکی (MEMS) که به منظور استفاده در ماهوارههای کوچک طراحی شدهاند، بررسی و مقایسه میشوند. میکروپیشرانشهای مبتنی بر این فناوری نسبت به سیستمهای پیشرانش متداول، دارای مزایای متعددی از جمله، اندازه کوچک، تجمیع بالا، تولید انبوه، مصرف توان ناچیز و قیمت پایین میباشند. به علاوه، میکروپیشرانشهای MEMS میتوانند نیروهای رانش بسیار دقیق، کوچک و تکرارپذیر مورد نیاز برای کنترل وضعیت میکرو و نانوماهوارهها را فراهم کنند. این سیستمها شامل میکروپیشرانش گاز سرد، سوخت مایع، سوخت جامد دیجیتالی، جت مقاومتی و الکترواسپری میباشند. در مقایسه عملکرد این سیستمهای میکروپیشرانش مشاهده گردید که میکروپیشرانش سوخت جامد و مایع نسبت به سایر سیستمها، بالاترین نیروی رانش را دارند. همچنین بالاترین تکانة ویژه در میکرورانشگرهای الکترواسپری و کمترین تکانة ویژه در میکروپیشرانشهای گاز سرد و جت مقاومتی دیده میشود. با این حال، سطح بلوغ فناوری در این سامانهها متفاوت است و در طراحیهای انجام شده با استفاده از فناوری MEMS، چالشهایی وجود دارد که هنوز به تحقیقات بیشتر نیاز میباشد.
علمی- ترویجی
احمدرضا علی اکبری
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 53-65
چکیده
تلاش برای ساخت موشکها در اوایل قرن 12 میلادی وجود داشت. اما فعالیتهای جدی و علمی در این زمینه، در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی آغاز شدند. نتیجۀ این فعالیتها، عاقبت در سال 1942 به ساخت موشک با سوخت مایع انجامید. بعد از جنگ جهانی دوم، این فعالیتها عمدتاً در ایالات متحدۀ آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی (آن زمان) ادامه یافتند ...
بیشتر
تلاش برای ساخت موشکها در اوایل قرن 12 میلادی وجود داشت. اما فعالیتهای جدی و علمی در این زمینه، در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی آغاز شدند. نتیجۀ این فعالیتها، عاقبت در سال 1942 به ساخت موشک با سوخت مایع انجامید. بعد از جنگ جهانی دوم، این فعالیتها عمدتاً در ایالات متحدۀ آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی (آن زمان) ادامه یافتند که منجر به ساخت یک سری از موشکهای بزرگ شدند که بعدها اصلاح، تکمیل و پیشرفتهتر شدند و امروزه مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از نقطههای اوج این پیشرفتهای موشکی، موشک زحل 5 بود که باعث محقق شدن رؤیای سفر فضایی در بین سالهای 1969 تا 1972 و رسیدن پای انسان بر روی کرۀ ماه شد.