علمی- ترویجی
مصطفی زاهدزاده؛ فتح الله امی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 1-8
چکیده
امروزه تحقیقات بسیاری جهت توسعه موتورهای هوا- تنفسی اسکرمجت صورت میپذیرد. موتورهای اسکرمجت از اکسیژن موجود در اتمسفر به عنوان اکسیدکننده استفاده مینمایند که به دلیل نداشتن مخازن اکسیدکننده، وزن این سیستمها در مقایسه با سیستمهای موشکی کمتر میباشد. موفقیت یک سیستم پیشرانشی هوا-تنفسی، بستگی زیادی به قابلیت ترکیب شدن مناسب ...
بیشتر
امروزه تحقیقات بسیاری جهت توسعه موتورهای هوا- تنفسی اسکرمجت صورت میپذیرد. موتورهای اسکرمجت از اکسیژن موجود در اتمسفر به عنوان اکسیدکننده استفاده مینمایند که به دلیل نداشتن مخازن اکسیدکننده، وزن این سیستمها در مقایسه با سیستمهای موشکی کمتر میباشد. موفقیت یک سیستم پیشرانشی هوا-تنفسی، بستگی زیادی به قابلیت ترکیب شدن مناسب سوخت با هوا دارد. در مورد سیستمهای پروازی هوا- تنفسی ماورای صوتی، به دلیل نیاز به احتراق مافوق صوت، چالشهای مربوط به ترکیب شدن سوخت و هوا افزایش مییابند. سرعتهای جریان درون محفظة احتراق اینگونه موتورها از مرتبه چند هزار متر بر ثانیه است که در نتیجه زمان اقامت مخلوط جهت اختلاط سوخت و هوا بسیار کوتاه میباشد. در تحقیق حاضر، حوزه جریان دو-بعدی تزریق جت متقاطع به درون هوای مافوق صوت به صورت عددی با استفاده از نرمافزار فلوئنت بررسی شده است. معادلات دو-بعدی ناویر-استوکس به همراه مدل آشفتگی دو- معادلهای k-ω sst و معادله حالت گاز کامل حل شدهاند و نتایج حاصل از شبیهسازی عددی با نتایج تجربی مقایسه و اعتبارسنجی شدهاند.
علمی- ترویجی
مصطفی محمودی؛ علی امینایی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 9-15
چکیده
کلیدیترین روش افزایش توان و بهبود کارایی موتور در دورهای میانی استفاده از سیستم پرخوران در این موتورهاست. سیستم پرخوران فرآیندی است که با نصب یا افزایش مراحل متوالی فشردهسازی هوا توسط توربوشارژر انجام میشود. از مزیتهای دیگر استفاده از سیستم پرخوران، کاهش تولید آلایندگی ناشی از موتورهای احتراق داخلی است. هدف این مقاله بررسی ...
بیشتر
کلیدیترین روش افزایش توان و بهبود کارایی موتور در دورهای میانی استفاده از سیستم پرخوران در این موتورهاست. سیستم پرخوران فرآیندی است که با نصب یا افزایش مراحل متوالی فشردهسازی هوا توسط توربوشارژر انجام میشود. از مزیتهای دیگر استفاده از سیستم پرخوران، کاهش تولید آلایندگی ناشی از موتورهای احتراق داخلی است. هدف این مقاله بررسی سیستم پرخوران توسط توربوشارژرها به روشهای تکمرحلهای و چند مرحلهای میباشد. در سیستمهای پرخوران چند مرحلهای از چندین خنککننده هوا برای خنککردن هوای ورودی به محفظة احتراق استفاده میشود. سیستم پرخوران دو مرحلهای برای رعایت استانداردهای آلایندگی و موتورهای دیزلی که در ارتفاعات بالا از سطح دریا کار میکنند، استفاده میشود و سیستم پورخوران چند مرحلهای برای کاربری موتورهای بنزینی هوایی در ارتفاع بالای 10 کیلومتر توصیه میشود.
علمی- ترویجی
محمد رضا سلیمی؛ حدیثه کریمایی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 17-25
چکیده
رانشگرهای تکمؤلفهای سیستم کنترل وضعیت، یک نیاز برای توسعه و کاربردیسازی ماهوارهها در فضا هستند که از فناوری بالا و گرانقیمتی نیز برخوردارند. هماکنون رانشگرهای هیدرازینی، پرکاربردترین رانشگرهای سامانههایِ هدایت و کنترل محمولههای بازگشتی و محمولههای سرنشیندار محسوب میشوند. در این مقاله، ایجاد کاتالیزور و بستر ...
بیشتر
رانشگرهای تکمؤلفهای سیستم کنترل وضعیت، یک نیاز برای توسعه و کاربردیسازی ماهوارهها در فضا هستند که از فناوری بالا و گرانقیمتی نیز برخوردارند. هماکنون رانشگرهای هیدرازینی، پرکاربردترین رانشگرهای سامانههایِ هدایت و کنترل محمولههای بازگشتی و محمولههای سرنشیندار محسوب میشوند. در این مقاله، ایجاد کاتالیزور و بستر کاتالیزوری برای تجزیة هیدرازین در رانشگرهای تکمؤلفهای کمپیشران بحث شده است. محفظة احتراق این نوع رانشگرها حاوی گرانولهای کاتالیزور است که حجم آن به مقدار بهینه انتخاب میشود. همچنین، مواد تشکیلدهندة کاتالیزور، روشهای ساخت کاتالیزور و بستر کاتالیزوری، ملاحظات ساخت و الزامات و همچنین جانمایی آن معرفی و به تفضیل مورد بررسی قرار میگیرد. تحقیق حاضر کاربردی بوده و در حال حاضر در پژوهشگاه هوافضا تهیه کاتالیزور برای استفاده در تراسترهای 10 نیوتنی هیدرازینی در کاوشگرهای فضایی در دست تهیه است و در مرحلة اول به اندازة 50 سانتیمتر مکعب تهیه خواهد شد.
علمی- ترویجی
سارا کی پور سنگسری
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 27-33
چکیده
کامپوزیت یا مواد مرکب ردهای از مواد پیشرفته هستند که در آنها از ترکیب مواد ساده به منظور ایجاد موادی جدید با خواص مکانیکی و فیزیکی برتر استفاده شده است. ساختار سازههای کامپوزیتی معمولاً از به هم پیوستن اعضا جهت انتقال و تحمل نیروهای وارده حاصل میشود. استفاده از مواد مرکب نیازمند درک صحیحی از این مواد میباشد میباشد. ...
بیشتر
کامپوزیت یا مواد مرکب ردهای از مواد پیشرفته هستند که در آنها از ترکیب مواد ساده به منظور ایجاد موادی جدید با خواص مکانیکی و فیزیکی برتر استفاده شده است. ساختار سازههای کامپوزیتی معمولاً از به هم پیوستن اعضا جهت انتقال و تحمل نیروهای وارده حاصل میشود. استفاده از مواد مرکب نیازمند درک صحیحی از این مواد میباشد میباشد. در این میان محدودیتی برای طراحی و استفاده از این ماده در ساخت قطعات وجود دارد. اتصالات به علت حساسیت زیاد در برابر انتقال بار، تمرکز تنش و ناهمگونی طرفین اتصال، یکی از مهمترین اجزا در سازههای کامپوزیتی هستند. اتصالات انواع متفاوتی دارند که هر کدام از این اتصالات دارای نقاط قوت و ضعف میباشند که با توجه به آن مورد استفاده قرار میگیرند.
علمی- ترویجی
محمدصادق برنج کوب؛ عبداله فانی ثانی؛ کمال برزو اصفهانی؛ سعید اصغری
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 35-44
چکیده
یکی از چالشهای پیشرو در ماهوارهها فرایند کنترل حرارت ماهواره است. وظیفة سیستم کنترل حرارت ماهواره، نگهداری دمای اجزای ماهواره در محدودههای مجاز در طول مأموریت است. رادیاتورها به عنوان کنترلکننده حرارت تولیدی داخل ماهواره مورد استفاده قرار میگیرند. از آنجاکه در خلأ تنها راه تبادل حرارت تابش است، لذا پوشش سطح رادیاتورها ...
بیشتر
یکی از چالشهای پیشرو در ماهوارهها فرایند کنترل حرارت ماهواره است. وظیفة سیستم کنترل حرارت ماهواره، نگهداری دمای اجزای ماهواره در محدودههای مجاز در طول مأموریت است. رادیاتورها به عنوان کنترلکننده حرارت تولیدی داخل ماهواره مورد استفاده قرار میگیرند. از آنجاکه در خلأ تنها راه تبادل حرارت تابش است، لذا پوشش سطح رادیاتورها مهمترین نقش را در این زمینه ایفا میکنند. از سوی دیگر، شرایط محیطی خلأ و مدار ماهواره به شدت سطوح خارجی از جمله سطح رادیاتور را تحت تأثیر قرار میدهند که از آن جمله میتوان به مواردی چون تابشهای فرابنفش و ذرات باردار، آلودگیها، ریزشهاب سنگها و فرسایش اکسیژن اتمی اشاره کرد. این پژوهش با تشریح هر یک از موارد یادشده به تفکیک و بررسی عوامل تأثیرگذار بر انواع پوششهای متداول مورد استفاده در سطوح خارجی رادیاتور به منظور راهنمایی و تسهیل در انتخاب پوششی مناسب برای رادیاتور بهکار رفته در ماهوارههای مختلف از قبیل ماهوارههای دانشجویی، ارتباطی- مخابراتی، هواشناسی، رادیویی-تلویزیونی، تحقیقاتی، نظامی و ... میپردازد و مقایسهای بین پوششهای متداول ماهوارههای امروزی انجام داده است.
علمی- ترویجی
احمدرضا علی اکبری
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 45-56
چکیده
در راستای مشاهده خورشید و تحقیقات خورشیدی، تاکنون اقدامات و فعالیتهای زیادی صورت گرفته است و هر کدام از آنها، راه را برای فعالیت و پیشرفت علمی بعد از خود هموار نموده است. اکنون با پیشرفت بیشتر علم و فناوری، «مدارگرد خورشیدی» در سال 2019 به سوی خورشید فرستاده خواهد شد. مأموریت اصلی این مدارگرد، بررسی و تحقیق بر روی باد خورشیدی ...
بیشتر
در راستای مشاهده خورشید و تحقیقات خورشیدی، تاکنون اقدامات و فعالیتهای زیادی صورت گرفته است و هر کدام از آنها، راه را برای فعالیت و پیشرفت علمی بعد از خود هموار نموده است. اکنون با پیشرفت بیشتر علم و فناوری، «مدارگرد خورشیدی» در سال 2019 به سوی خورشید فرستاده خواهد شد. مأموریت اصلی این مدارگرد، بررسی و تحقیق بر روی باد خورشیدی و یا به اصطلاح هوای فضا میباشد. این مدارگرد با 10 ابزار سنجش در محل و سنجش از راه دور تجهیز گشته است. این مأموریت برای 7 سال در نظر گرفته شده و دانشمندان امیدوار هستند که به وسیلۀ مدارگرد خورشیدی به پاسخ برخی از سوالاتشان دست یابند.