علمی-پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
حمیدرضا مقدس؛ علی محمودی؛ فرشاد پازوکی
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، صفحه 1-19
چکیده
رویکردی نوین برای بررسی تغییرات در فرآیند شبیهسازی ساختاری یک پایدارکننده ژیروسکوپی سهمحوره حامل دوربین، ارائه شده است. روند ارائه شده، شامل تصمیمگیری مدیریتی و نحوة شناسایی بهترین مسیر فرآیند بررسی تغییرات میباشد. ربات نمونه فانتوم با 32 مؤلفه که نیمی از آنها مربوط به هندسه ساختار پرنده و نیم دیگر مربوط به لَقلَقه (گیمبال) ...
بیشتر
رویکردی نوین برای بررسی تغییرات در فرآیند شبیهسازی ساختاری یک پایدارکننده ژیروسکوپی سهمحوره حامل دوربین، ارائه شده است. روند ارائه شده، شامل تصمیمگیری مدیریتی و نحوة شناسایی بهترین مسیر فرآیند بررسی تغییرات میباشد. ربات نمونه فانتوم با 32 مؤلفه که نیمی از آنها مربوط به هندسه ساختار پرنده و نیم دیگر مربوط به لَقلَقه (گیمبال) سهمحوره هستند انتخاب شده است. پیوندهای ساختاری بین عناصر با فرض تقارن در یک ماتریس ساختار طراحی قرار میگیرند. یک مقدار تأثیر تغییر ثابت برای همه پیوندها و یکی از سه مقدار، 3/0، 5/0 و 8/0 بترتیب برای احتمال تغییر پایین، متوسط و بالا اندازهگیری و در ماتریسها لحاظ شده است. به علاوه، مجموعهای از شاخصها برای کمک به طبقهبندی مولفههای گوناگون سیستم به عنوان پذیرنده یا بازتابنده تغییر، ایجاد و یک شاخص انتشار تغییر نرمال، قدرت نسبی هر مولفه را در طیف جذب کننده تا افزاینده با ضریب بین 1- تا 1+ معرفی شده است. این روش بر روی ربات نمونه پیادهسازی شده است
یادداشت فنی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
ساجده هادویان؛ جعفر اسکندری جم؛ علی داور؛ محسن حیدری بنی؛ مجید اسکندری شهرکی
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، صفحه 21-36
چکیده
یکی از چالشهای پیشرو در ساخت کامپوزیتهای الیاف طبیعی، چسبندگی الیاف به زمینه است. از آنجاکه بهبود چسبندگی بین الیاف و ماتریس سبب تغییر خواص مکانیکی کامپوزیتهای طبیعی میشود، اصلاح سطح الیاف مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش اثر چسبندگی و اصلاح سطح الیاف خرما در بهبود خواص مکانیکی اعم از کشش، خمش و ضربه مورد بررسی قرار ...
بیشتر
یکی از چالشهای پیشرو در ساخت کامپوزیتهای الیاف طبیعی، چسبندگی الیاف به زمینه است. از آنجاکه بهبود چسبندگی بین الیاف و ماتریس سبب تغییر خواص مکانیکی کامپوزیتهای طبیعی میشود، اصلاح سطح الیاف مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش اثر چسبندگی و اصلاح سطح الیاف خرما در بهبود خواص مکانیکی اعم از کشش، خمش و ضربه مورد بررسی قرار گرفت. اصلاح سطح روی الیاف نخل خرما با استفاده از دو ماده شیمیایی سدیمکلریت و سدیمهیدروکسید انجام شد. الیاف در چهار گروه ۱-سدیمهیدروکسید، ۲-سدیمکلریت، ۳-سدیمکلریت سپس سدیمهیدروکسید و ۴-سدیمهیدروکسید سپس سدیمکلریت اصلاح سطح شدند. با ساخت نمونههای مختلف و انجام آزمونهای استاندارد مکانیکی (کشش، خمش و ضربه) و آزمونهای میکروسکوپ الکترونیکی (SEM)، آنالیز حرارتی (TGA)، کشش لیف، بیرونکشیدگی لیف از ماتریس (Pull out) اثرات گروههای مختلف بر بهبود چسبندگی و خواص مکانیکی کامپوزیتها مورد بررسی و راستیآزمایی قرار گرفت. نتایج نشان داد لیف اصلاح سطح شده با سدیمکلریت در برابر کشش، بیرون کشیدگی لیف از ماتریس و تخریب ناشی از افزایش دما در مقایسه با سایر الیاف مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد. همچنین، نتایج آزمونهای مکانیکی حکایت از افزایش و بهبود استحکام کششی نمونههای تقویت شده با الیاف اصلاح سطح شده با سدیمهیدروکسید و بیشترین استحکام خمشی با الیاف اصلاح سطح شده با سدیمکلریت و کاهش استحکام ضربه با الیاف اصلاح سطح شده در هر چهار گروه داشته است.
علمی- ترویجی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
سیده کوکب گوهریان؛ محمد طیبی رهنی
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، صفحه 37-47
چکیده
گسترش ناگهانی کووید-19 در جهان توجه همگان را به خود جلب نموده است. بعلاوه، به دلیل ناشناخته بودن و عدم وجود روش های درمانی قطعی، توصیه سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای درمانی مبنی بر ارائه راهکارهای غیردارویی جهت کنترل این ویروس میباشد. در همین راستا، یکی از روشهای پیشنهادی استفاده از ماسک در طول دوران این همهگیری جهانی بعنوان ...
بیشتر
گسترش ناگهانی کووید-19 در جهان توجه همگان را به خود جلب نموده است. بعلاوه، به دلیل ناشناخته بودن و عدم وجود روش های درمانی قطعی، توصیه سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای درمانی مبنی بر ارائه راهکارهای غیردارویی جهت کنترل این ویروس میباشد. در همین راستا، یکی از روشهای پیشنهادی استفاده از ماسک در طول دوران این همهگیری جهانی بعنوان ابزاری جهت کنترل پخش قطرات تنفسی می-باشد. لذا، در این مقاله ابتدا به بررسی فرآیندهای تنفسی مانند تنفس، صحبت، عطسه و سرفه از دیدگاه مهندسی و نقش آن در انتشار ویروس پرداخته شده است. بعلاوه، با کمک علم مکانیک سیالات عددی نحوه تشکیل قطرات تنفسی و عملکرد آنها در انتقال بیماریهای واگیردار تنفسی مورد بررسی قرارگرفته است. سپس، به ضرورت استفاده از ماسک و نقش آن در کاهش انتقال ویروس پرداخته شده -است.
علمی- ترویجی
هوانوردی/خلبانی/مراقبت پرواز/ایمنی/استاندارد/اویونیک/مخابرات هوائی/...
محمد خلیل نژاد
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، صفحه 49-56
چکیده
پدیدههای مختلف جوی، عامل اصلی و یا حداقل یکی از عوامل مؤثر در بسیاری از سوانح هوانوردی است. پدیدههای آب و هوایی مختلفی از قبیل دما، میدان دید، هوای حاضر، ابرها، فشار و باد بر ایمنی هوانوردی تأثیرگذار هستند. از میان این عناصر، وضعیت باد در سطح زمین بیشترین تأثیر را بر پرواز و ایمنی هواپیما و بهطور عمده در مرحلة نشست و برخاست دارد. ...
بیشتر
پدیدههای مختلف جوی، عامل اصلی و یا حداقل یکی از عوامل مؤثر در بسیاری از سوانح هوانوردی است. پدیدههای آب و هوایی مختلفی از قبیل دما، میدان دید، هوای حاضر، ابرها، فشار و باد بر ایمنی هوانوردی تأثیرگذار هستند. از میان این عناصر، وضعیت باد در سطح زمین بیشترین تأثیر را بر پرواز و ایمنی هواپیما و بهطور عمده در مرحلة نشست و برخاست دارد. بر این اساس، در مقالة حاضر به مطالعه اثرات عنصر باد بر ایمنی نشست و برخاست هواپیما در باند فرودگاه پرداخته شده است. بررسی تأثیر وضعیتهای مختلف باد بر پرواز هواپیما نشان میدهد که باد جانبی به عنوان تأثیرگذارترین وضعیت باد مطرح است. همچنین، تغییرات ناگهانی و لحظهای باد میتواند برای هواپیما مخاطره آمیز محسوب شده و باعث افزایش وضعیت از دست رفتن توازن و تعادل هواپیما در حین نشست و برخاست شود.
علمی-پژوهشی
سایر زمینههای مرتبط
زهرا داودآبادی فراهانی؛ معین احمدی؛ حامد خوش نیت
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، صفحه 57-65
چکیده
سیستم تنظیم ارتفاع Glide Path یکی از ابزارهای سیستم ناوبری فرود (ILS) است که وظیفة آن در هنگام فرود هواپیما کمک به یافتن زاویة ارتفاع هواپپما نسبت به باند فرود از طریق ارسال سیگنالهای رادیویی است. این کار از طریق ارسال دو سیگنال با الگوی خاصی انجام میگیرد که نسبت این دو سیگنال در یافتن زاویه ارتفاع به کار میآید. رفتارموج الکترومغناطیسی ...
بیشتر
سیستم تنظیم ارتفاع Glide Path یکی از ابزارهای سیستم ناوبری فرود (ILS) است که وظیفة آن در هنگام فرود هواپیما کمک به یافتن زاویة ارتفاع هواپپما نسبت به باند فرود از طریق ارسال سیگنالهای رادیویی است. این کار از طریق ارسال دو سیگنال با الگوی خاصی انجام میگیرد که نسبت این دو سیگنال در یافتن زاویه ارتفاع به کار میآید. رفتارموج الکترومغناطیسی فرستادهشده از سیستم و انعکاس آن از زمین باعث برهمخوردن الگوی تشعشعی ارسالی میشود. مدلسازی این اثر که تحت عنوان اثر زمین شناخته میشود در وزندهی و شیفت فاز مناسب سیگنالهای آنتنهای ارسال بسیار اهمیت دارد. در این مقاله شکلدهی الگوی تشعشعی ارسالی سیستم G/P با در نظر گرفتن انعکاس زمین مدلسازی دقیق شده است و چند شکل پرتو سیستم واقعی نیز شبیه سازی شده است.
علمی- ترویجی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
جاماسب پیرکندی؛ علیرضا زلفی
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1400، صفحه 67-79
چکیده
قانون دوم ترمودینامیک و اگزرژی در تحلیلهای سیستمهای پیشرانش موضوع مهمی میباشد که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی دارای ارزش و اعتبار علمی پایینی بوده و جهت بررسی دقیق یک سیستم باید قانون دوم و اگزرژی نیز مورد ...
بیشتر
قانون دوم ترمودینامیک و اگزرژی در تحلیلهای سیستمهای پیشرانش موضوع مهمی میباشد که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی دارای ارزش و اعتبار علمی پایینی بوده و جهت بررسی دقیق یک سیستم باید قانون دوم و اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی موتورهای هواتنفسی مافوق صوت به ویژه موتورهای رمجت و اسکرمجت با هدف مطالعه بر روی عملکرد آن در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در این روش با استفاده از قوانین ترمودینامیکی و تحلیلهای اگزرژی، موتورهای رمجت و اسکرمجت به صورت سیستمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و حالت بهینه آنها استخراج میشود. هدف عمده این پژوهش بررسی و ارائة آخرین یافتههای تحقیقاتی در این حوزه با تمرکز بر موتورهای رمجت و اسکرمجت میباشد.