علمی پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رضا حربی منفرد؛ محمد طیبیرهنی؛ مسعود زارع
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 1-9
چکیده
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول ...
بیشتر
الگوگیری از بال پرندگان و نحوهی پرواز آنها از دیرباز موضوعی جذاب برای بشر بوده است. در سالیان اخیر بهدلیل پیدایش برخی مواد و عملیکردن الگوگیری از پرواز پرندگان، بالهای شکلپذیر تغییر شگرفی در موضوعات علمی پیرامون وسایل نقلیهی هوایی ایجاد کردهاند. مطالعهی عددی آیرودینامیکی و هواصوتی یکی از حالات شکلپذیری (پیچش حول محور طولی) این نوع بالها هدف این مطالعه، بررسی پارامترهای آیرودینامیکی و هواصوتی یک بال شکلپذیر در حالت پیچش برای یک هندسهی شبیه به پهپاد شاهد- 129 میباشد. از دیگر اهداف، معرفی یک روش نوین با استفاده از محرکها برای تغییرشکل بال مورد نظر است. برای این منظور، علاوه بر حل معادلات متوسطگیری رینولوز شدهی حاکم بر جریان مغشوش، برای محاسبه تنشهای رنیولوز ظاهر شده در این معادلات، با فرض لزجتگرایی بوزینسک(Boussinesg) ، از مدل اغتشاشی k- ω- SST برای تعیین لزجت مغشوش بهرهگرفته شدهاست. این معادلات با استفاده از نرمافزار تجاری فلوئنت ویرایش... حل گردیدهاند. نتایج شبیهسازی بیانگر آن است که با افزایش زاویهی پیچش و زاویهی حمله تا 15 درجه، ضریب برآ و پسا افزایش مییابند. همچنین، در زاویه حملههای یکسان، با افزایش زاویهی پیچش، رشد گردابهها زیادشده و منجر به افزایش کم ضریب برآ در زوایای پیچش بالا میشود.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
روزبه مرادی؛ جمیله حمزه ای
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 11-16
چکیده
تعیین میزان موفقیت کنترلکننده یکی از مسائل مهم در حوزه کنترل تحملپذیر عیب فعال فضاپیما میباشد. دلیل اهمیت زیاد این موضوع نیز ماهیت تصادفی و از قبل پیشبینی نشده عیوب است. از طرفی، به دلیل وجود حالتهای بسیار زیاد (تقریبا بیشمار) عیب، انجام شبیهسازیهای متعدد و بررسی میزان موفقیت کنترلکننده در شرایط ...
بیشتر
تعیین میزان موفقیت کنترلکننده یکی از مسائل مهم در حوزه کنترل تحملپذیر عیب فعال فضاپیما میباشد. دلیل اهمیت زیاد این موضوع نیز ماهیت تصادفی و از قبل پیشبینی نشده عیوب است. از طرفی، به دلیل وجود حالتهای بسیار زیاد (تقریبا بیشمار) عیب، انجام شبیهسازیهای متعدد و بررسی میزان موفقیت کنترلکننده در شرایط مختلف بروز عیب زمانبر خواهد بود. برای رفع این مشکل، در این مقاله از شبکه عصبی برای تعیین درصد موفقیت کنترلکننده تحملپذیر عیب فعال فضاپیما در شرایط مختلف رخداد عیب استفاده شده است. بدین صورت که ابتدا، شبکه عصبی تحت آموزش قرار گرفته و سپس، با بررسیهای مختلف از عملکرد مناسب آن در پیشبینی موفقیت یا عدم موفقیت کنترلکننده اطمینان حاصل شده است. سپس، با توجه به سرعت بسیار زیاد شبکه آموزش دیده، بررسی متنوعی از میزان موفقیت کنترلر در طیف گستردهای از عیوب انجام شده است. نتایج بدست آمده از نظر فیزیکی منطقی بوده و نشان میدهند که با افزایش شدت عیب، احتمال موفقیت کنترلکننده نیز کاهش مییابد.
علمی پژوهشی
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سید مهدی نوری؛ مهدی عالمی رستمی؛ قاسم کاهه
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 17-28
چکیده
در این مقاله بازده و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک قدرت AC/DC دو طبقه با بکارگیری الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA- II)، به منظور کمینهسازی تابع هدف انجام میشود. متغیرهای تابع هدف، بازدهی و قابلیت اطمینان میباشند. برای ارزیابی قابلیت اطمینان از مدل مارکوف استفاده میشود و در آن خطاهای اتصال کوتاه و مدار باز برای المانهای مدار درنظرگرفته ...
بیشتر
در این مقاله بازده و قابلیت اطمینان مبدل الکترونیک قدرت AC/DC دو طبقه با بکارگیری الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA- II)، به منظور کمینهسازی تابع هدف انجام میشود. متغیرهای تابع هدف، بازدهی و قابلیت اطمینان میباشند. برای ارزیابی قابلیت اطمینان از مدل مارکوف استفاده میشود و در آن خطاهای اتصال کوتاه و مدار باز برای المانهای مدار درنظرگرفته میشود. همچنین نرخ خرابی المانهای مدار به کمک معادلات موجود در استاندارد نظامی (MIL- HDBK- 217)، محاسبه میگردد. برای بهینهسازی ابتدا متغیرهای ورودی الگوریتم ژنتیک شامل مقدار اندوکتانسها و خازنها، فرکانس سوئیچینگ هر طبقه، نسبت تبدیل ترانسفورماتور و ولتاژ لینک DC به عنوان ورودی تابع هدف تعیین میشوند تا به کمک آنالیز حساسیت پارامترهایی که تغییراتشان روی تابع هدف تاثیر عمده ندارد، حذف شوند. سپس پارامترهای الگوریتم NSGA- II شامل تعداد تکرار، جمعیت و احتمال تقاطع و جهش برای محاسبه دقیق متغیرهای مدار، تعیین شده و ارزیابی قابلیت اطمینان در قالب میانگین زمان تا خرابی (MTTF) با در نظر گرفتن پارامتر بازدهی صورت میپذیرد. نتایج بیانگر افزایش قابلیت اطمینان با حفظ بازدهی بالا برای مبدل است.
علمی پژوهشی
مکانیک پرواز/ناوبری/کنترل/...
میلاد محمودی؛ علیرضا باصحبت نوین زاده؛ فرشاد پازوکی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 29-37
چکیده
در مقاله حاضر یک روش هوشمند برای انتخاب فناوری از میان مجموعهای معلوم از فناوریهای با هدف بیشینهسازی قابلیت اطمینان زیر سامانه پشتیبان حیات ارائه میشود. این رویکرد بر مدلسازی مسئله تخصیص بهینه به صورت بهینهسازی ترکیباتی و حل آن به روش بهینهسازی وال متکی است. به این منظور، لازم است تا تغییراتی بر این روش اعمال شود تا ...
بیشتر
در مقاله حاضر یک روش هوشمند برای انتخاب فناوری از میان مجموعهای معلوم از فناوریهای با هدف بیشینهسازی قابلیت اطمینان زیر سامانه پشتیبان حیات ارائه میشود. این رویکرد بر مدلسازی مسئله تخصیص بهینه به صورت بهینهسازی ترکیباتی و حل آن به روش بهینهسازی وال متکی است. به این منظور، لازم است تا تغییراتی بر این روش اعمال شود تا از قابلیت پذیرش قیود بودجه جرمی، توانی و حجمی و نیز پذیرش متغیرهای دودویی برخوردار شود. روش پیشنهادی پس از صحهگذاری بر یک مسئله نمونه، اجرا شده و نتایج نشان میدهد که روش پایدار است و به ترکیبی از فناوریها با قابلیت اطمینان بیشینه ضمن رعایت قیود مسئله منجر میشود.
علمی- ترویجی
علوم زیستی/محیط زیست/فیزیولوژی گیاهی/ فیزیولوژی جانوری/سنجش از دور/...
فاطمه موسوی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 39-47
چکیده
اتمسفر سیاره سرخ یا مریخ شامل 95 درصد دی اکسیدکربن، 3 درصد نیتروژن، 1.6 درصد آرگون و تنها مقدار کمی اکسیژن میباشد و از نظر غلظت حدود یک درصد اتمسفر سیاره زمین است که عملا سکونت و بقای انسان را در مریخ ناممکن میسازد. این امر چالشی بزرگ را برای سفر به مریخ و اقامت در آن ایجاد نمودهاست. بنابراین جستجوی راهکاری که بتواند به صورت پایدار ...
بیشتر
اتمسفر سیاره سرخ یا مریخ شامل 95 درصد دی اکسیدکربن، 3 درصد نیتروژن، 1.6 درصد آرگون و تنها مقدار کمی اکسیژن میباشد و از نظر غلظت حدود یک درصد اتمسفر سیاره زمین است که عملا سکونت و بقای انسان را در مریخ ناممکن میسازد. این امر چالشی بزرگ را برای سفر به مریخ و اقامت در آن ایجاد نمودهاست. بنابراین جستجوی راهکاری که بتواند به صورت پایدار اکسیژن لازم را برای بقا موجودات زنده و بویژه انسان در جو مریخ فراهم آورد ضروری میباشد. فتوسنتز مهمترین واکنش بیوشیمیایی است که تقریبا تمام حیات به آن وابستهاست. این فرآیند پیچیده در گیاهان عالی، جلبکها و برخی از باکتریها نظیر سیانوباکتریها رخ میدهد. با توجه به درصد بسیار پایین اکسیژن در جو مریخ به نظر میرسد استفاده از گونههای فتوسنتز کننده بی هوازی و متحمل به شرایط نامناسب اکولوژیکی نظیر سیانوباکتریها بتواند اکسیژن مورد نیاز سیاره سرخ را تامین نماید.
علمی- ترویجی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
سبحان حرفت؛ مصطفی محمودی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 49-58
چکیده
امروزه افزایش برد گلولههای متداول از اهمیت زیادی برخوردار شده است. فناوریهای قبلی، برد گلولهها را به مقدار مشخصی افزایش میداد. این فناوریهای پیشین در گلولههای توپخانهای شامل فناوری ایجاد دمش در پایه گلوله و استفاده از فناوری گلوله راکتی میباشد. امروزه شرکتهای بزرگ تحقیقاتی از فناوری جدیدی در افزایش گلوله توپ استفاده ...
بیشتر
امروزه افزایش برد گلولههای متداول از اهمیت زیادی برخوردار شده است. فناوریهای قبلی، برد گلولهها را به مقدار مشخصی افزایش میداد. این فناوریهای پیشین در گلولههای توپخانهای شامل فناوری ایجاد دمش در پایه گلوله و استفاده از فناوری گلوله راکتی میباشد. امروزه شرکتهای بزرگ تحقیقاتی از فناوری جدیدی در افزایش گلوله توپ استفاده میکنند. بر اساس ادعای این شرکتها فناوریهای جدید میتواند برد گلوله 155 میلیمتری را تا 155 کیلومتر افزایش دهد. فناوری جدید همان استفاده از فناوری رمجت سوخت جامد است که اکنون بسیار موردتوجه قرارگرفته است. موتورهای رمجت، هیچ قطعهی متحرکی ندارند و در نگاه اول، مانند یک لوله توخالی به نظر میرسند که بیشتر در سرعتهای مافوق صوت به کار میروند. در اینگونه موتورها، برای روشن شدن موتور ابتدا باید سرعت هوا به مقدار لازم برسد در صورت رخداد چنین حالتی، موتور رم جت بهطور خودکار روشن میشود. در این پژوهش فناوری گلوله رم جت و پیشرفتهای حاصله در آن بررسیشده است. با توجه به بررسیهای انجام شده، یکی از فناوریهای مهم آینده در گلولههای توپخانهای، استفاده از فناوری رمجت است.