علمی پژوهشی
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
محمدعلی فارسی
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، صفحه 1-12
چکیده
میزان موفقیت در انجام ماموریت ها و هزینه های مربوطه همواره یکی از دغدغه های محققین بوده و با توجه به حساسیت و تنوع عملیات ها این موضوع امروزه بیشتر مورد توجه است. در دهه اخیرموضوع عملیات جمعی و تاثیر بر کمیت وکیفیت عملیات هوایی مورد توجه واقع شده است. در این تحقیق یک یگان پهپادی که دارای ساختار موازی بوده با توانایی انجام چند ماموریت ...
بیشتر
میزان موفقیت در انجام ماموریت ها و هزینه های مربوطه همواره یکی از دغدغه های محققین بوده و با توجه به حساسیت و تنوع عملیات ها این موضوع امروزه بیشتر مورد توجه است. در دهه اخیرموضوع عملیات جمعی و تاثیر بر کمیت وکیفیت عملیات هوایی مورد توجه واقع شده است. در این تحقیق یک یگان پهپادی که دارای ساختار موازی بوده با توانایی انجام چند ماموریت مختلف شناسایی، تعقیب و حمله، موردتوجه قرار گرفته است. متناسب با شرایط پهپاد و میزان خرابی و نوع خرابی، کیفیت عملیات و درصد موفقیت آن تعریف می شود. همچنین فرض شده پهپادها دارای نرخ خرابی ثابت نبوده و اصطلاحاً چند حالته هستند و توانایی چند عملیات مختلف به صورت تصادفی را دارد، بنابراین در این تحقیق روش های تابع مولد سراسری و مارکوف توسعه داده شده و با مدلسازی یک سیستم پهپادی نتایج آنها بررسی شده است که بیانگر توانایی و دقت مناسب این روش ها در پیش بینی موفقیت سیستم است.
علمی پژوهشی
طراحی/سیستم/قابلیت اطمینان/صلاحیت پروازی/آزمایشهای پروازی/...
سید حسین ساداتی؛ امیرحسین آدمی؛ محمدمهدی عبادی
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، صفحه 13-24
چکیده
در سال های اخیر استفاده از تاکسی هوایی به عنوان یک راه حل مناسب جهت جابه جایی بار و مسافر خصوصا در مسافت های کوتاه و درون شهری مورد توجه قرارگرفته است. استفاده از روشهای مدرن طراحی بهینه نظیر بهینهسازی چند موضوعی با استخراج طرح بهینه ضمن ارضاء کلیه قیود مدنظران طراحان، اطمینان از بهینه بودن طرح را نیز مقدور میسازد. در این مقاله ...
بیشتر
در سال های اخیر استفاده از تاکسی هوایی به عنوان یک راه حل مناسب جهت جابه جایی بار و مسافر خصوصا در مسافت های کوتاه و درون شهری مورد توجه قرارگرفته است. استفاده از روشهای مدرن طراحی بهینه نظیر بهینهسازی چند موضوعی با استخراج طرح بهینه ضمن ارضاء کلیه قیود مدنظران طراحان، اطمینان از بهینه بودن طرح را نیز مقدور میسازد. در این مقاله پس از مدلسازی زیر سیستمهای مختلف، به طراحی بهینه چندموضوعی تاکسی هوایی بر اساس یک ماموریت داده شده پرداخته شده است. چارچوب بهینهسازی انتخاب شده بر مبنای AAO و با درنظرگرفتن پنج موضوع سازه، آیرودینامیک، مکانیکپرواز، پیشرانش و توان الکتریکی با هدف کمینهسازی جرم پرنده است. در نهایت نتایج بدست آمده با نتایج حاصل از دو روش طراحی کلاسیک بر پایهی "تخمین وزن" و "ضرایب طراحی" مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاکی از بهبود قابل ملاحظه طرح بهینه نسبت به روش های کلاسیک میباشد.
علمی پژوهشی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
احسان رئیسی استبرق
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، صفحه 25-35
چکیده
در مطالعه حاضر خیز بزرگ نانوتیرها همراه با اثرات سطح بررسی شدهاست. اثرات سطح در این مطالعه با استفاده از معادله یانگ لاپلاس عمومی اعمال شدهاست. همچنین روش اجزاء محدود برای تحقیق در مورد رفتار مکانیکی نانوتیرهای با خیز بزرگ مورد استفاده قرارگرفته که امکان حل مسئله با کمترین فرضیات و با شرایط مرزی و هندسه دلخواه را فراهم میکند. ...
بیشتر
در مطالعه حاضر خیز بزرگ نانوتیرها همراه با اثرات سطح بررسی شدهاست. اثرات سطح در این مطالعه با استفاده از معادله یانگ لاپلاس عمومی اعمال شدهاست. همچنین روش اجزاء محدود برای تحقیق در مورد رفتار مکانیکی نانوتیرهای با خیز بزرگ مورد استفاده قرارگرفته که امکان حل مسئله با کمترین فرضیات و با شرایط مرزی و هندسه دلخواه را فراهم میکند. به کمک مدل ارائه شده میتوان نانوتیرها با خیز کوچک تا بزرگ با شرایط بارگذاری و تکیهگاهی مختلف را تحلیل کرد. در این پژوهش تاثیر پارامترهای مختلف همچون نسبت لاغری، مدول الاستیک سطح و تنش مانده سطح بر روی خیز بزرگ نانوتیر یکسرگیردار با سطح مقطع دایرهای تحت بار گسترده سینوسی، بررسی شدهاست. نتایج بدستآمده اهمیت در نظر گرفتن اثرات سطح در بررسی خیز بزرگ نانوتیرها را نشان میدهد.
علمی- ترویجی
هوانوردی/خلبانی/مراقبت پرواز/ایمنی/استاندارد/اویونیک/مخابرات هوائی/...
مهران نصرت الهی؛ سید علی سعادتدار آرانی
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، صفحه 37-48
چکیده
در حال حاضر مطالعاتی در سراسر جهان برای تحقق ترابری هوایی پیشرفته در حال انجام است. انتظار می رود ترابری هوایی پیشرفته مسائل مختلف منطقهای را حل کند و اشکال جدیدی از حمل و نقل هوایی را در اختیار مردم قرار دهد. در این مقاله، به بررسی سفر هوایی به عنوان گزینهای قابل توجه برای بهبود شبکههای حمل و نقل در داخل و بین شهرها و مناطق مختلف ...
بیشتر
در حال حاضر مطالعاتی در سراسر جهان برای تحقق ترابری هوایی پیشرفته در حال انجام است. انتظار می رود ترابری هوایی پیشرفته مسائل مختلف منطقهای را حل کند و اشکال جدیدی از حمل و نقل هوایی را در اختیار مردم قرار دهد. در این مقاله، به بررسی سفر هوایی به عنوان گزینهای قابل توجه برای بهبود شبکههای حمل و نقل در داخل و بین شهرها و مناطق مختلف در ایران پرداختهشده و نمایهی بازار ایران برای پذیرش ترابری هوایی پیشرفته مورد بررسی واقع شده است. همچنین چالشها و مسائل پیش رو در مواجهه با ترابری هوایی پیشرفته مورد مطالعه قرار گرفته، نهایتا برخی از طرحهای موجود برای استفاده در ماموریتهای مختلف ترابری هوایی پیشرفته و ساز و کارها و برنامهی آینده برای تحقق و توسعهی این حوزه در ایران پیشنهاد شده است.
علمی- ترویجی
پیشرانش/ترمودینامیک/انتقال حرارت/سوخت و احتراق/انرژی/...
جاماسب پیرکندی؛ علیرضا زلفی؛ غلامرضا هاشم زاده
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، صفحه 49-67
چکیده
مطالعات نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی کافی نبوده و جهت بررسی دقیق یک موتور باید قانون دوم و تحلیل اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی موتورهای هواتنفسی به ویژه موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در ...
بیشتر
مطالعات نشان میدهد که تحلیل قانون اول در سیستمهای پیشرانش هوایی به تنهایی کافی نبوده و جهت بررسی دقیق یک موتور باید قانون دوم و تحلیل اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی موتورهای هواتنفسی به ویژه موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ در دهه اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در این رویکرد با استفاده از قوانین ترمودینامیکی و تحلیلهای اگزرژی، موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ به صورت سیستمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و حالت کارکرد بهینه آنها استخراج می-گردد. هدف عمده این پژوهش بررسی و ارائه آخرین یافتههای تحقیقاتی در این حوزه با تمرکز بر موتورهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ می-باشد. نتایج بیشتر تحقیقات نشان میدهد که محفظه احتراق و پسسوز دو بخش مهم موتورهای هوایی هستند که بیشترین تخریب اگزرژی در آنها رخ میدهد. از سوی دیگر بررسی و تحلیل اگزرژی موتورها در خارج از نقطه طراحی نیز مساله مهمی است که در سالهای اخیر مورد توجه بوده است.
علمی- ترویجی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
حمید پرهیزکار؛ علی مرادی؛ علیرضا حجازی زاده
دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1402، صفحه 69-84
چکیده
بالگردها میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد بالگردها آنها را نامناسب برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط پرواز در سطوح پایین میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی بالگردها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی چندین روش در نظر گرفته شده ...
بیشتر
بالگردها میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد بالگردها آنها را نامناسب برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط پرواز در سطوح پایین میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی بالگردها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی چندین روش در نظر گرفته شده است. راهکارهایی همچون صدا خفهکن برای موتورها، استفاده از پرههای با فاصله نابرابر، کنترل نیروی طولی، کاهش سرعت نوک پره، تغییر هندسه نوک پره، طراحی ایرفویل، افزایش تعداد پرههای روتور اصلی، کنترل پره فعال و استفاده از روتور با قطر متغیر در روتورها و استفاده از پایه در گیربکس معرفی شدند. مطابق بررسی های صورت گرفته در تحقیق حاضر، استفاده از روشهای ترکیبی بهترین میزان کاهش نویز را به همراه دارد. روشهای مستقل، اگرچه نویز را کاهش میدهند اما بسته به میزان کاهش مورد نیاز در هدفگذاری مورد نظر، می توان با ترکیب روشها به جواب مناسب رسید.