یادداشت تحقیقاتی
مهندسی فضائی/مکانیک مدارهای فضائی/علوم فضائی/مخابرات فضائی/...
ایمان شفیعی نژاد؛ محمد صیامی عراقی؛ علیرضا سخاوت بنیس؛ علی میرزایی؛ ایمان فزونی تلوکی
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، صفحه 1-10
چکیده
در این مقاله با بهرهگیری از الگوریتم یادگیری کیو، طراحی مسیر بهینه مانورهای فضایی خودکار برای یک ربات فضایی محاسبه و انجام شده است. افزایش روزافزون تعداد ماهوارههای ارسال شده برای قرار گیری در مدارهای مختلف حول زمین، طراحی و ساخت سرویسهای پشتیبان فضایی را مورد توجه محققین قرار داده است. در این راست، ابا توجه به پیشرفتهای ...
بیشتر
در این مقاله با بهرهگیری از الگوریتم یادگیری کیو، طراحی مسیر بهینه مانورهای فضایی خودکار برای یک ربات فضایی محاسبه و انجام شده است. افزایش روزافزون تعداد ماهوارههای ارسال شده برای قرار گیری در مدارهای مختلف حول زمین، طراحی و ساخت سرویسهای پشتیبان فضایی را مورد توجه محققین قرار داده است. در این راست، ابا توجه به پیشرفتهای انجام گرفته در علوم رباتیک بهرهگیری از رباتهای فضایی خودکار به جهت تعمیر و سرویسدهی به ماهوارههای آسیب دیده گزینهای مناسب تلقی میشود. هدایت، کنترل و ناوبری یک ربات فضایی در فازهای پهلوگیری و اتصال به ماهواره سرویسگیرنده نیازمند دقت بالایی است. به همین جهت در این مقاله با رویکرد سنجش نحوه کارکرد الگوریتم یادگیری کیو در مانورهای فضایی پهلوگیری و اتصال در فضا به وسیله شبیهسازیهای کامپیوتری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق بیانگر دقت بالا الگوریتم یادگیری کیو است.
علمی پژوهشی
سایر زمینههای مرتبط
زهرا شاطریان؛ علی کرمی هرستانی
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، صفحه 11-21
چکیده
این مقاله بر طراحی فیلترهای مایکروویو با پاسخ فرکانسی نامتقارن با یک صفر انتقال در فرکانسهای پایین یا بالای باند عبور متمرکز است که از نظر اندازه فیزیکی کوچکسازی شدهاند تا الزامات حجمی و جرمی مأموریتهای فضایی را برآورده سازند. فشردهسازی فیلتر ارایه شده در این مقاله با استفاده از حفرههای تشدید استوانهای دو مودی ...
بیشتر
این مقاله بر طراحی فیلترهای مایکروویو با پاسخ فرکانسی نامتقارن با یک صفر انتقال در فرکانسهای پایین یا بالای باند عبور متمرکز است که از نظر اندازه فیزیکی کوچکسازی شدهاند تا الزامات حجمی و جرمی مأموریتهای فضایی را برآورده سازند. فشردهسازی فیلتر ارایه شده در این مقاله با استفاده از حفرههای تشدید استوانهای دو مودی به دست آمده است. به علاوه، نشان داده خواهد شد که با وجود این که طراحی فیلترها به خصوص فیلترهایی با یک صفر انتقال در پایین باند عبور با استفاده از حفرههای تشدید با سطح مقطع مستطیلی کاملاً چالش برانگیز است، فیلترهای با کارایی بالا با صفرهای انتقال در پایین یا بالای باند عبور میتوانند به راحتی با استفاده از حفرههای استوانهای دو مودی پیادهسازی شوند. همچنین، تغییر موقعیت صفر انتقال از پایین به بالای باند عبور با حداقل تغییرات در تنظیمات و ابعاد فیزیکی فیلتر قابل انجام است. بنابراین، در صورت نیاز به تغییر فرکانس سیگنال تداخل کننده از فرکانسی در بالای باند عبور به پایین باند عبور یا بالعکس نیازی به ساخت مجدد فیلتر نمیباشد و فقط با چرخش روزنههای تزویج و حفرههای تشدید و با استفاده از پیچهای تنظیم میتوان این تغییر موقعیت صفر انتقال را انجام داد. برای نشان دادن روش طراحی، دو فیلتر با پهنای باند باریک 30 مگاهرتز در فرکانس مرکزی 12 گیگاهرتز-یکی با صفر انتقال در بالای باند عبور در فرکانس 12.040 گیگاهرتز و یکی با صفر انتقال در پایین باند عبور در فرکانس 11.960 گیگاهرتز- با تلفات بازگشتی بهتر از 20 دسی بل در باند عبور و تلفات انتقال بهتر از 60 دسی بل در صفر انتقال طراحی شده و عملکرد فیلترهای طراحی شده با استفاده از نرمافزار شبیهسازی الکترومغناطیسی تمام موج ارزیابی و با مقادیر تئوری مقایسه شدهاند. نتایج شبیهسازی به خوبی با نتایج تئوری و الزامات فیلترها مطابقت دارند.
علمی پژوهشی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
رخشاد دشتی گوهری؛ رامین ذاکری؛ محمد محسن شاهمردان؛ محسن نظری
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، صفحه 23-39
چکیده
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی جهت شبیهسازی جریان حول ریزایرفویل استفاده شده است. به دلیل مشکل رایج در اعمال شرط مرزی و عدم بررسی آیرودینامیکی اجسام در این روش مولکولی برآن شدیم تا مطالعه در این حیطه را آغاز کنیم. در این مطالعه از شرایط مرزی دورهای استفاده شده و با اعمال این شرایط مرزی ذرات به تعادل رسیدند. نتایج بدستآمده ...
بیشتر
در این مقاله، از روش دینامیک ذرات اتلافی جهت شبیهسازی جریان حول ریزایرفویل استفاده شده است. به دلیل مشکل رایج در اعمال شرط مرزی و عدم بررسی آیرودینامیکی اجسام در این روش مولکولی برآن شدیم تا مطالعه در این حیطه را آغاز کنیم. در این مطالعه از شرایط مرزی دورهای استفاده شده و با اعمال این شرایط مرزی ذرات به تعادل رسیدند. نتایج بدستآمده شامل بررسی پروفیل سرعت در هندسه ساده کانال و مقایسه شبیهسازی جریان در کانال به روش دینامیک ذرات اتلافی و دینامیک سیالات محاسباتی میباشد. خطای مقایسه پروفیل سرعت با این دو روش 6 درصد بدستآمد. در ادامه، جریان حول ایرفویل لوزی شکل شبیهسازی شد و با گسترش جریان حول ایرفویل الگوی خطوط جریان بهصورت متقارن بدستآمد. نتایج برای ایرفویل ناکا0012 در زوایای 0، 3، 6، 9، 10 نیز گسترش داده شد. نمودار ضرایب آیرودینامیکی و همچنین نمودار نسبت نیروی آیرودینامیکی بر حسب زاویه حمله با دو روش شبیهسازی دینامیک ذرات اتلافی و دینامیک سیالات محاسباتی مقایسه شده است. خطای مقایسه این دو روش کمتر از 3 درصد محاسبه شد.
علمی- ترویجی
مهندسی فضائی/مکانیک مدارهای فضائی/علوم فضائی/مخابرات فضائی/...
پوریا شکرالهی؛ مسعود ابراهیمی
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، صفحه 41-54
چکیده
در این مقاله، مسئله ملاقات و اتصال مداری بهعنوان یک المان کلیدی و با اهمیت که دارای کاربردهای اساسی و مهم نیز در حوزه فضایی بوده، مورد مطالعه قرار گرفته است. در نتیجه هدف اصلی این مقاله بیان کلیات و بخشهای مهم یک مأموریت ملاقات و اتصال است. همچنین، اهمیت و نمونههایی از کاربرد مسئله معرفی و سپس مراحل مشترک در یک مأموریت ملاقات و ...
بیشتر
در این مقاله، مسئله ملاقات و اتصال مداری بهعنوان یک المان کلیدی و با اهمیت که دارای کاربردهای اساسی و مهم نیز در حوزه فضایی بوده، مورد مطالعه قرار گرفته است. در نتیجه هدف اصلی این مقاله بیان کلیات و بخشهای مهم یک مأموریت ملاقات و اتصال است. همچنین، اهمیت و نمونههایی از کاربرد مسئله معرفی و سپس مراحل مشترک در یک مأموریت ملاقات و اتصال مداری، رویکردهای حل مسئله و روشهای پرکاربرد بیان شدهاند. یک بخش با اهمیت در مأموریت ملاقات و اتصال کنترل سامانه است. بنابراین، کنترلکنندههای پرکاربرد در این مسئله و برخی از مزایا و معایب آنها بیان شده و کنترل همزمان موقعیت و وضعیت نیز بهعنوان یک چالش مهم مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه برخی از رویکردها و سنسورهای متداول ناوبری در یک مسئله ملاقات و اتصال مداری معرفی شده و در نهایت مثالها و نمونههایی از تجهیزات آزمایشگاهی، بهعنوان یک ابزار مهم ارائه شدهاند.
علمی پژوهشی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/آئروالاستیسیته/...
مسعود صالح نژاد؛ محمود شریعتی؛ امیر نجیبی؛ مسعود مهدی زاده رخی
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، صفحه 55-69
چکیده
تاکنون تأثیر فومهای پلیمری و آلومینیومی بر روی ظرفیت جذب انرژی پوستههای مخروطی دو دیواره در معرض بارگذاری فشاری مایل به صورت آزمایشگاهی گزارش نشده است. در این تحقیق تأثیر فوم پلیمری و فوم آلومینیومی بر میزان جذب انرژی این سازههای در معرض بارگذاری فشاری محوری و مایل نسبت به محور مرکزی جاذبهای مخروطی، به روش تجربی مورد تحقیق ...
بیشتر
تاکنون تأثیر فومهای پلیمری و آلومینیومی بر روی ظرفیت جذب انرژی پوستههای مخروطی دو دیواره در معرض بارگذاری فشاری مایل به صورت آزمایشگاهی گزارش نشده است. در این تحقیق تأثیر فوم پلیمری و فوم آلومینیومی بر میزان جذب انرژی این سازههای در معرض بارگذاری فشاری محوری و مایل نسبت به محور مرکزی جاذبهای مخروطی، به روش تجربی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتهاست. همچنین، تأثیر عواملی مانند ابعاد هندسی مخروطها و فاصله بین دیوارههای مخروط دو دیواره بر روی ظرفیت جذب انرژی این جاذبهای انرژی مطالعه و بررسی شده است. نتایج نشان داد که در بارگذاری محوری کم کردن فاصله بین دو دیواره تأثیر چندانی در بازده جاذب ندارد ولی افزودن فوم موجب افزایش ظرفیت جذب انرژی جاذب بدون تغییر در بیشینه نیروی قابل تحمل آن میشود. در بارگذاریهای مایل که در زاویه 45 درجه انجام شدند نیز کم کردن فاصله بین دیوارهها و افزودن فوم باعث افزایش ظرفیت جذب انرژی میشود.
علمی- ترویجی
آئرودینامیک/مکانیک سیالات/آئروآکوستیک/...
مصطفی محمودی؛ علی مرادی
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1401، صفحه 71-83
چکیده
پپرندههای بدون سرنشین (کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر و غیره) میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد این پرندهها آنها را برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن یا پرواز در سطوح پایین نامناسب میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین ...
بیشتر
پپرندههای بدون سرنشین (کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر و غیره) میتوانند منبع تولیدکننده سرو صدای شدید باشند. سرو صدای تولیدی زیاد این پرندهها آنها را برای مناطق با جمعیت بالا به ویژه در شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن یا پرواز در سطوح پایین نامناسب میکند. این پژوهش به بررسی روشها و ارائه راهکارهایی جهت کاهش یا از بین بردن سرو صدای تولیدی پهپادها میپردازد. برای کاهش سرو صدای تولیدی هر دو روش فعال و غیرفعال در نظر گرفته شده است. راهکارهایی همچون صدا خفهکن برای موتورهای پیستونی، پروانه از نوع Q-tip، افزایش تعداد پرههای پروانه، مرزهای جاذب و بازتابدهنده، پرههای داکت شده، داکتهای جاذب صوت، همگام سازی، کاهش نویز چند کاناله فعال به همراه سیستم ثانویه تعبیه شده به صورت مدور در اطراف پروانه و سیستمهای با پروانههای مغناطیسی معرفی شدهاند.