علمی- ترویجی
احمد ملائی؛ یحیی ابراهیم آبادی؛ نواب فتحی؛ محمدجواد ستوده
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 1-6
چکیده
آتشزنهها بخش مهمی از موتور هستند که سبب آغازش اشتعال گرین پیشرانه میشوند. در موتورهای بزرگ معمولاً از آتشزنههای کامپوزیتی تحت عنوان پایروژن استفاده میشود. آتشزنههای پایروژنی فرمولاسیونی مشابه پیشرانههای جامد مرکّب دارند و نرخ سوزش آنها نسبتاً بالا است. در این تحقیق یک نمونة آتشزنة کامپوزیتی بر پایة رزین پلیبوتادیاِن ...
بیشتر
آتشزنهها بخش مهمی از موتور هستند که سبب آغازش اشتعال گرین پیشرانه میشوند. در موتورهای بزرگ معمولاً از آتشزنههای کامپوزیتی تحت عنوان پایروژن استفاده میشود. آتشزنههای پایروژنی فرمولاسیونی مشابه پیشرانههای جامد مرکّب دارند و نرخ سوزش آنها نسبتاً بالا است. در این تحقیق یک نمونة آتشزنة کامپوزیتی بر پایة رزین پلیبوتادیاِن با انتهای هیدروکسی به روش ریختهگری-پخت تهیه شده و در آن اثر افزایش 02/0 درصد ترکیب آلی فلزی دیبوتیلتیندیلورات در نقش کاتالیزور پخت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که بهکارگیری این جزء میزان سختی را حدود 15 درصد افزایش میدهد. همچنین، استحکام کششی به شدت افزایش یافته و درصد ازدیاد طول به مقدار حدوداً 50 درصد کاهش مییابد. بهکارگیری کاتالیزور پخت تأثیر چندانی بر محدودة نرخ سوزش نداشته، ولی نمای فشار را از 353/0 به 383/0 افزایش میدهد.
علمی- ترویجی
محمود تلافی نوغانی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 7-22
چکیده
سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) یکی از مباحث ویژه در علم مهندسی الکترونیک و مخابرات است و عملکرد صحیح سیستمها منوط به رعایت الزامات مربوط به آن است. این موضوع در سامانههای فضایی اهمیت مضاعفی پیدا میکند. در این مقاله، بخش اول یک نوشتار دو قسمتی پیرامون مبحث سازگاری الکترومغناطیسی در سامانههای فضایی ارائهشده است. اهمیت و ضرورت ...
بیشتر
سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) یکی از مباحث ویژه در علم مهندسی الکترونیک و مخابرات است و عملکرد صحیح سیستمها منوط به رعایت الزامات مربوط به آن است. این موضوع در سامانههای فضایی اهمیت مضاعفی پیدا میکند. در این مقاله، بخش اول یک نوشتار دو قسمتی پیرامون مبحث سازگاری الکترومغناطیسی در سامانههای فضایی ارائهشده است. اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع و لزوم در نظرگرفتن ملاحظات مربوطه از ابتداییترین فازهای طراحی بیان شده است. همچنین، به حوزههای مختلف EMC، از جمله به منابع نویز، روشهای انتقال نویز و روشهای ایمنسازی در برابر آن اشاره شده است. علاوهبراین، مهمترین استانداردهای جهانی در حوزه EMC و بهطور خاص استانداردهای نظامی و فضایی معرفی شدهاند. در نهایت، اقدامات سیستمی مورد نیاز و ملاحظات و توصیههای طراحی در سطح سیستم ارائه شدهاند. این موارد شامل روشها و ملاحظات زمینسازی، مسائل مربوط به حفاظسازی (شیلدسازی)، از جمله اثربخشی حفاظ، پدیدة تشدید، جاذبها و درزبندهای EMC و ملاحظات مربوط به «کابلها و کانکتورها» است.
علمی- ترویجی
محمدرضا بایرامعلی پور قشلاقی؛ علی صابری مقدم؛ محمدمهدی بحری رشت آبادی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 23-34
چکیده
در عایقکاری مخزن کرایوژنیک از عایقهای مختلفی استفاده میشود که عایق چندلایه یک نوع از آنها است. عایقهای چندلایه نسبت به سایر عایقهای کرایوژنیک دارای عملکرد بالاتری است. این عایقها از لایههای سپر تابشی و جداکننده تشکیل شدهاند. عایقهای چندلایة یکپارچه عایقهایی هستند که در آن لایههای جداکننده با قطعههای پلیمری ...
بیشتر
در عایقکاری مخزن کرایوژنیک از عایقهای مختلفی استفاده میشود که عایق چندلایه یک نوع از آنها است. عایقهای چندلایه نسبت به سایر عایقهای کرایوژنیک دارای عملکرد بالاتری است. این عایقها از لایههای سپر تابشی و جداکننده تشکیل شدهاند. عایقهای چندلایة یکپارچه عایقهایی هستند که در آن لایههای جداکننده با قطعههای پلیمری کوچک با رسانایی حرارتی پایین جایگزین میشود. لایههای جداکنندة عایق چندلایة پاسخگو به بار از ستونهای کوچک پلیمری ساخته شده که به بارهای خارجی در هر لحظه پاسخ میدهد. عایقهای چندلایة معمولی رایج توانایی بارگذاری را ندارد. برای برطرف کردن این مشکل از عایقهای چندلایة متحمل بار استفاده میشود. این عایقها جداکنندة توری ندارند، بلکه در آنها از جداکنندههای پلیمری که توانایی تحمل بار و وزن بالایی دارند، استفاده شده است. سیستم عایق کامپوزیتی لایهای، شامل لایههای سپر تابشی، لایههای پودری (آیروژل یا فیوم سیلیکا) و لایههای حامل (پارچة بدون بافت یا کاغذ فایبرگلاس) است. تفاوت آنها با عایق چندلایة معمولی در این است که عایق کامپوزیتی لایهای یک لایة اضافی پودری در ساختار خود دارد.
علمی- ترویجی
مهدی غلامی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 35-44
چکیده
این مقاله به بررسی اجمالی اثرات اقتصادی-اجتماعی فعالیتهای فضایی و سرمایهگذاری در صنایع فضایی میپردازد. در ابتدا با مرور ادبیات مربوطه، ارزیابی از فواید و مزایای اصلی برنامههای فضایی ارائه میشود. همچنین، روند فزایندة انتقال فناوری فضایی، تجاریسازی و افزایش نقش بخش خصوصی و استارتاپ های فعال صنعت فضایی در سطح اقتصاد کلان ...
بیشتر
این مقاله به بررسی اجمالی اثرات اقتصادی-اجتماعی فعالیتهای فضایی و سرمایهگذاری در صنایع فضایی میپردازد. در ابتدا با مرور ادبیات مربوطه، ارزیابی از فواید و مزایای اصلی برنامههای فضایی ارائه میشود. همچنین، روند فزایندة انتقال فناوری فضایی، تجاریسازی و افزایش نقش بخش خصوصی و استارتاپ های فعال صنعت فضایی در سطح اقتصاد کلان نیز مورد تأکید قرار میگیرد. گزارشها و آمارهای به دست آمده نشان از رشد و توسعة روزافزون صنعت همراه با افزایش حوزههای کاربردی این صنعت میباشد. بدین ترتیب، شاهد رشد اشتغالزایی و درآمد صنعت فضایی در سالهای گذشته هستیم. علاوهبراین، تغییرات اقتصاد کلان ملی و بین المللی نیز اثرات مستقیم و غیرمستقیم خود را در سالهای گذشته بر این صنعت با افزایش و بعضاً کاهش سرمایهگذاری، تولید و درآمد مجموعة صنعت نشان داده است. در مجموع، روند بازاری گذشته نشان از رشد نسبی این صنعت و اثرگذاری بیشتر این صنعت بر اقتصاد داشته و بیانگر وجود فرصتهای جدید برای درآمدزایی و اشتغال در این صنعت است.
علمی- ترویجی
مهدی صالحی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 45-54
چکیده
آزمون ارتعاشات زمینی یکی از تستهای استاندارد سازهای الزامی برای هواپیماهای مسافری در آستانه تولید است. این آزمون با هدف استخراج مدل تجربی دینامیکی سازة هواپیما اجرا میشود. فرآیند اجرای این آزمون شامل برنامهریزی آزمون، آمادهسازی سازه، دادهبرداری و استخراج پارامترهای دینامیک سازه از دادههای تست است. در مطالعه ...
بیشتر
آزمون ارتعاشات زمینی یکی از تستهای استاندارد سازهای الزامی برای هواپیماهای مسافری در آستانه تولید است. این آزمون با هدف استخراج مدل تجربی دینامیکی سازة هواپیما اجرا میشود. فرآیند اجرای این آزمون شامل برنامهریزی آزمون، آمادهسازی سازه، دادهبرداری و استخراج پارامترهای دینامیک سازه از دادههای تست است. در مطالعه حاضر، روند اجرایی عملی هریک از مراحل تشریح میشود. با توجه به ابعاد و پیچیدگی این آزمون، تکنیکها، سخت افزارها و نرم افزارهای خاصی مورد نیاز میباشد که مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله تجربیات جهانی اجرای این آزمون به اختصار مطرح شده است. در نهایت، چیدهمانی نوعی آزمون ارتعاشات زمینی برای یک هواپیمای پهن پیکر معرفی و تشریح شده است.
علمی- ترویجی
لیلا برغمدی؛ سید حسن صدیقی؛ بیژن غفاری قمی؛ شهاب نوروزیان علم
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1399، صفحه 55-63
چکیده
آشکارسازی نور فرابنفش در علوم نجوم و هواشناسی به دلیل اطلاعات مفیدی که در اختیار میگذارد، مورد توجه قرار دارد. CCD هایی که بر پایة آشکارساز فرابنفش ساخته میشود، به انواع فیلترهای طول موجهای بلندتر نیاز ندارد. در این صورت، نور فرابنفش بهطور مستقیم آشکارسازی میشود و از این رو میتوان گفت که حساسیت مؤثر این نوع CCD نسبت به نور فرابنفش ...
بیشتر
آشکارسازی نور فرابنفش در علوم نجوم و هواشناسی به دلیل اطلاعات مفیدی که در اختیار میگذارد، مورد توجه قرار دارد. CCD هایی که بر پایة آشکارساز فرابنفش ساخته میشود، به انواع فیلترهای طول موجهای بلندتر نیاز ندارد. در این صورت، نور فرابنفش بهطور مستقیم آشکارسازی میشود و از این رو میتوان گفت که حساسیت مؤثر این نوع CCD نسبت به نور فرابنفش بیشتر است. علاوه بر پارامترهای اساسی آشکارساز، مثل بازدهی کوانتومی، جریان تاریک و جریان نوری، حد تحمل در برابر تشعشعات پرانرژی، بهخصوص برای آشکارسازهایی که جهت کاربرد در محیط فضایی مورد استفاده قرار میگیرد، اهمیت زیادی دارد. محیطهای تشعشعی با تأثیر و تغییر در مشخصات مواد و قطعات تشکیلدهندة آشکارسازهای نوری بهتدریج عملکرد آنها را با افت کیفیت مواجه کرده و باعث عملکرد نامناسب و محدودیتهایی در استفاده از آشکارسازها میشود. در این مقاله، ابتدا انواع آشکارسازهای فرابنفش و مشخصات عمومی آنها بررسی میشود. سپس، آشکارساز مبتنی بر نیمههادی AlN معرفی و اثر تشعشعات بر پارامترهای آن بررسی میشود. در انتها، به مطالعة چند نوع از آشکارسازهای طیف VUV جهت استفاده در کاربردهای فضایی پرداخته میشود.